Isot eduskuntakuviot ovat nyt muissa käsissä joten keskityn taas politiikan arkeen täällä Tampesterissa.

Tampereen joukkoliikennelautakunta päätti eilen joukkoliikenteen uusista taksoista. Reippaasti kohonneiden kustannusten takia arvolippujen hintoihin oli tehtävä maltillisia korotuksia. Jos korotuksia ei olisi tehty, olisi Tampereen joukkoliikenne joutunut repimään rahat palveluista eli luvassa olisi ollut tarjonnan supistuksia.

Korotustarve oli tiedossa joukkoliikenteen talousarviota hyväksyttäessä ja olemme sitoutuneet talousarvioon aiemmin.

Sosiaalidemokraatit esittivät lautakunnassa, että korotuksista olisi luovuttava kokonaan. Kaupunki ei olisi kuitenkaan antanut joukkoliikenteelle rahaa lisätalousarviolla kesken budjettikauden eivätkä palvelutason heikennykset tule kyseeseen. Demarien sinänsä hyvää esitystä ei siis valitettavasti voitu hyväksyä. Jos esitys olisi ollut mielestäni realistinen, olisin tehnyt vastaavan itsekin.

Tavoite on kuitenkin hyvä. Joukkoliikenteen tulee olla paitsi palvelutasoltaan riittävää, myös houkuttelevan edullista. Siksi tein oman vastaesitykseni. Esitin, että nykyiset korotukset kattavat myös ensi vuoden eli ensi vuonna Tampere pidättäytyy kaikista taksakorotuksista, joita olisi varmasti muuten ollut tiedossa. Vaadin myös, että linjaus varmistetaan seuraavaan talousarvioon. Lautakunta hyväksyi esitykseni lopulta yksimielisesti.

Nähdäkseni nyt valittu linja on selkeämmässä linjassa kaupungin talousarviorakenteen kanssa ja varmistaa, ettei joukkoliikenteen palvelutasoa heikennetä. Esitys ei myöskään siirrä vuoden 2012 taksakorotustarpeita vuodelle 2013, koska asia hoidetaan talousarviossa. Joukkoliikenteen rahoitusta on siis tarkoitus lisätä.

Taksa-asioiden lisäksi lautakunnalle esiteltiin Tampereen modernin kaupunkiraitiotien ensimmäisen vaiheen alustavaa yleissuunnitelmaa. Sen valmistuttua jatketaan yleissuunnitelmalla ja toivottavasti tehdään tarvittavat päätökset toteutuksen suhteen. Toteutuskin edellyttää vielä omat suunnitelmansa ja ennen kaikkea poliittista tahtoa. Toivottavasti jälkimmäistä löytyy ja pääsemme tekemään päätöksiä mahdollisimman pian. Ratikka on Tampereen tärkein investointi.