Tampereen demarien kampanjointi yrittää koplata valtuustossa neljään kertaan päätetyn rantaväylän tunnelin ja tulevan raitiotiehankkeen toisiinsa. Jutun juoni menee siten, että nyt kerätään poliittisia pisteitä vaaleja varten esittämällä, että ratikka pitäisi rahoittaa rantaväylän tunnelin rahoituksesta ja vihjailemalla, ettei demariryhmä muka olisi tunnelin kannalla. Ryhmä ja sen puheenjohtaja Pekka Salmi pelaavat mielestäni vihjailuillaan tahallisesti tai tahtomattaan kaksilla korteilla.
Demarit pyrkivät ilmeisesti keräämään kannatusta Rantaväylän tunnelin vastustajilta, vaikka he itse ovat valtuustossa kannattaneet tunnelihanketta. Samaan ratikan ja tunnelin vastakkain asettavaan kampanjointiin sisältyy ajatus leimata kaikki jo tehdystä tunnelipäätöksestä muistuttavat tahot ja näköjään erityisesti vihreät jotenkin yksityisautoilua suosiviksi. Mielipidepalstoilla syyksi riittikin se, että olen julkisesti todennut Rantaväylän tunnelin ja ratikan olevan erillisiä asioita ja maininnut sen tosiseikan, että tunnelin rahoituksen valtionosuudet on saatu vain tunnelin rahoitukseen. Tämä toteamus on tuottanut jo useita vastineita paikallislehtiin. Pienellä googlailulla löytää useimpien kirjoittajien olevan sidoksissa paikallisiin demareihin. Haiskahtaa masinoinnilta.
Tampereen (ja Turun) raitiotiehankkeet ovat valtion liikennepoliittisen selonteon tulevien hankkeiden kakkoskorissa, kun taas tunneli on käynnistyvien hankkeiden joukossa. Demarihallitus ei sivumennen todeten lämmennyt ratikoille tämänkään vertaa. Tunnelin rahoituksen valtionosuuksia ei siis voi käyttää ratikan rahoittamiseen.
Oman sävynsä meneillään olevaan keskusteluun on tuonut ns. Rantaväylä-liike, joka hurskastelee ympäristöarvoilla, mutta esittää samaan aikaan Rantaväylälle eritasoliittymiä ja lisää autoteitä. Moni tästä porukasta todennäköisesti vastustaisi ratikkaa, jos heillä ei olisi tunnelia vastustettavana. Yleinen argumentti ja mielestäni myös autopuolueen itsekkyyden huippu on voivotella sitä, että tunnelin myötä autoilijat menettävät pätkän rantamaisemaa. Toivonkin, että Rantaväylällä autoilevat keskittyvät ajamiseen maisemien sijaan.
Valtakunnan tasolla demarit flirttailevat perussuomalaisten kanssa maahanmuuttoasioissa. Toisin sanoen puolue haarukoi ensin ”otollisia” äänestäjäryhmiä ja antaa vasta sitten ymmärtää olevansa näiden asialla. Rehelliseen politiikkaan kuuluisi ensin päättää mitä ajaa ja antaa kansan päättää onko linja kannatettava. Mikä on siis nyt demarien todellinen linja? Minua ällöttää tällainen kaksinaamainen taktikointi. Juuri sen kaltainen ideologiaton toiminta nakertaa politiikan uskottavuutta. Toivon, että demarien nuori aatteellinen sukupolvi lopettaa tällaisen kähminnän.
Demarit ovat erikoisessa tilanteessa. Suurissa kaupungeissa he ovat selvästi määritelleet uhkaajikseen vihreät, joilta yritetään viedä kannattajia ”punavihreällä” retoriikalla. Painotus sanalla retoriikka tekojen sijaan. Pienemmillä kunnilla perusdemarien äänisaalista nakertavat perussuomalaiset. Kuinka lyhytnäköistä voi olla yrittää haalia ääniä vihreiltä ja perussuomalaisilta samaan aikaan? Puolueet ovat monissa kysymyksissä täydellisiä vastakohtia toisilleen. Kumarrus toiselle on pyllistys toiselle.
Ja kerrataan nyt vielä: Vihreät ovat ainoa ryhmä, joka on kannattanut Tampereelle ratikkaa yksimielisesti alusta asti. Tavoitteemme on edelleen, että Tampere saadaan raiteille mahdollisimman pian. Teemme parhaamme sen eteen, että viimeksi kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa päätetyn ratikan kustannusarviot ja tarkemmat suunnitelmat saadaan tuotettua mahdollisimman nopeasti. Nyt kaupungin virkahenkilöillä on ratikkasuunnitelman laadinnan aika.
Olemme ajaneet ratikkaa johdonmukaisesti koko ajan. Tunneli sen sijaan ei ole ollut ryhmällemme yhtä merkittävä kysymys. Onneksi hanke kuitenkin mahdollistaa autoliikenteen siirtämisen maan alle ja kaupunkikeskustan laajentamisen ja tiivistämisen ja sitä kautta kestävän kaupunkikehityksen. Virhe on tehty alun perin silloin, kun järven rantaan paraatipaikalle on rakennettu nykyinen tiehirvitys.
Mitä nopeammin saamme ratikan suunnittelua Tampereella eteenpäin, sitä nopeammin pääsemme keskustelemaan valtion kanssa rahoituksesta ja päättämään tarkemman kunnan talouteen sopivan aikataulun hankkeelle.