Mielipidevastine julkaistu Kaupunkilehti Torissa 27.6.2012. Sivuhuomautus: mielenkiintoinen ilmiö tässä tunnelikeskustelussa on se, että nämä vihreitä erityisen kärjekkäästi kritisoivat ihmiset ovat kategorisesti muiden puolueiden aktiiveja, yleensä laitavasemmalta (Tuominen) tai esimerkiksi tässä tapauksessa Marjamäen osalta perussuomalaisista. Kummasti juuri vihreiden touhut heitä tuntuvat hiertävän, vaikka tokkopa vihreitä muutenkaan tukisivat. Aiemmin vastaavia kirjoituksia on julkaistu ainakin SDP:n ja vasemmistoliiton aktiivien toimesta. Masinointia siis ja outoa sellaista, kun tunneli ei tunnetusti ole vihreille keskeinen hanke. Keskustelu vaikuttaakin kiertävän kehää.
***
Arvi Marjamäki ja Tellervo Tuominen arvelivat kirjoituksissaan (Tori-lehti 6.6.2012) Vihreiden heittäneen periaatteensa romukoppaan Rantaväylän tunnelin rakennusprojektin osalta. Hankkeesta kumpuava kritiikki näyttää kohdistuvan kerta toisensa jälkeen Vihreisiin siitä huolimatta, että tunnelille löytyy kannatusta muistakin ryhmistä, myös Vasemmistoliitosta.
Tunneli ei ole mikään unelmien Vihreä hanke eikä se ole ollut kärkihankkeemme missään vaiheessa. Jos ryhmämme saisi itse päättää kaikesta kaavoituksesta, pärjäisimme hyvin ilman tunnelia. Demokratiaan kuuluu kuitenkin se, että aina ei pääse valitsemaan omasta näkökulmasta parasta vaihtoehtoa.
Keskusteluissa tuntuu unohtuvan se, että tunneli todella tuo hyötyjä. Se vapauttaa tilaa asunnoille aivan keskustan palveluiden tuntumasta, mahdollistaen asukkaille myös arjen ilman autoa. Näsijärven ranta saadaan kaupunkilaisten käyttöön, ja autoliikenteen melun ja päästöjen haitat paikallisille asukkaille vähenevät.
On paljon helpompaa kritisoida tunnelin puoltajia kuin tuoda esille aitoja toimivia vaihtoehtoja. Tähän mennessä muut esitetyt vaihtoehdot johtaisivat lähinnä ranta-alueen ruuhkautumiseen ja autoilun lisääntymiseen entisestään. Arvokasta maa-alaa menee hukkaan, ja liikennettä ohjataan suurilla eritasoliittymillä.
Kaupunginvaltuuston hyväksymän allianssimuotoisen sopimuksen lähtökohta on se, että tunnelin kustannukset pysyvät arvion mukaisena, ja rakentajat jakavat taloudellisia riskejä. Tunnelihankkeelle tulevaa ulkopuolista rahoitusta ei edelleenkään voi kanavoida muihin hankkeisiin tai esimerkiksi peruspalveluihin. On hyvä muistaa, että Tampereen kaupunki kasvaa nopeasti, ja uusien asuinalueiden rakennuttaminen maksaa kaupungille joka tapauksessa.
Jotta Tampere säilyisi vetovoimaisena ja sitä kautta verotuloja käyttömenojensa kattamiseen saavana kohteena, on panostettava kaupungin viihtyisyyttä kohentaviin hankkeisiin. Tällaisia ovat tietenkin myös ratikka, autoilta rauhoitettu ydinkeskusta ja huippuluokan pyöräilyväylät. Ratikan toteutuminen näyttääkin nyt hyvin todennäköiseltä. Tämä on kiistaton Vihreä saavutus ja osoitus ryhmämme kyvystä tehdä yhteistyötä muiden kanssa.
Olli-Poika Parviainen
Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja