Tampereen kaupunginvaltuusto teki historiallisen raitiotiepäätöksen. Tampere saa modernin raitiotien.
Tampereen kaupunginvaltuusto teki historiallisen raitiotiepäätöksen. Tampere saa modernin raitiotien.
Tamperelaiset kansanedustajat ja kaupunginvaltuutetut Sanna Marin (sdp), Satu Hassi ja Olli-Poika Parviainen (vihreät) sekä Anna Kontula (vasemmistoliitto) vetoavat Tampereen kaupunginvaltuustoon, jotta se päättäisi ma 24.10. puoltaa viipymättä raitiotien rakentamisen aloittamista kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti.
”Satsaamalla Tampereen ratikkaan hallitus mahdollistaa kaupunkikehityksen ja kestävän kehityksen kannalta Tampereen seudun kenties kaikkien aikojen merkittävimmin infrainvestoinnin rakentamisen”, Parviainen toteaa.
Valtio haluaa tarkastella Tampereen raitiotiehankkeen erikseen. Asia ei suoraan uhkaa ratikkahanketta. Jotkut kunnallispoliitikot käyttävät tilannetta hyväkseen kaataakseen hankkeen. Vaihtoehdoista keskustelu on hyvä, mutta raitiotie ja muu joukkoliikenne eivät ole vastakkaisia keskenään.
Mielipidevastine yhdyskuntarakenteen tiivistämistä kritisoivaan kirjoitukseen Aamulehdessä. Ilmastonmuutokseen sen enempää kuin muihinkaan kohtalonkysymyksiin ei ole yksittäistä ratkaisua. Pienikin yhdellä saralla onnistuminen helpottaa kuitenkin toisella. Mitä paremmin onnistumme tarjoamaan käteviä vaihtoehtoja autoiluun perustuvalle asumiselle ja yhdyskuntarakenteelle, sitä vähemmän tarvitsemme kaikkein kalleimpia uudistuksia teollisuudessa, maataloudessa tai tavaraliikenteessä. Sekä erilaiset kaupunkialueet että moninaiset maaseudun muodot ovat Suomelle elintärkeä voimavara.
Alexander Stubbin minihallitusneuvottelujen tuloksena valtio kannattaa ja rahoittaa Tampereen ratikkaa. Tiedote asiasta.
Vihreän valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro Tampereen raitiotiehankkeestä päätettäessä 16.6.2014 olemme tekemässä yhtä lähivuosien merkittävimmistä kaupunkirakennetta koskevista päätöksistä. Vuosien suunnittelun jälkeen me olemme vihdoinkin päättämässä Tampereen modernista raitiotiestä. Vihreälle ryhmälle raitiotie on ollut kärkihankkeitamme useissa vaaleissa. Yli sata vuotta sitten ensimmäistä kertaa Tampereella käydyistä raitiotiekeskusteluista on edetty pitkä matka. Henkilökohtainenkin ratikkahistoriani ulottuu vain vuosikymmenen päähän, jolloin Tampereella käytiin […]
Oikaisu Aamulehteen. Tunnelia ja Ratikkaa ei ole koplattu toisiinsa, vaikka ne olivatkin viime valtuustokaudella pormestariohjelmassa.
Vihreiden ryhmäpuheenvuoro Tampereen pormestariohjelman 2013-2016 valtuustokäsittelyssä.
Tampereen uusi pormestariohjelma sisältää paljon vihreitä tavoitteita
Vihreät saivat hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon tuen mm. Turun ja Tampereen raitiotiehankkeille
Aamulehden mielipidevastineessa esittelen vihreiden liikennepolitiikkaa ja puolustan Tampereen ratikkahanketta
Puheeni Tampereen kaupunginvaltuustossa 12.11.2011: aiheena Tampereen raitiotien jatkosuunnittelu
Ajatuksia Tampereen vuoden 2012 talousarvion valmistelusta
Tampereen ratikka on hyötysuhteeltaan nollavaihtoehtoa (nykytila) ja bussiliikenteen kehittämisvaihtoehtoa perustellumpi. Ratikka maksaa itsensä takaisin.
Poliittinen syksy käynnistyy kuumilla paikallisilla aiheilla. Onneksin ehdin kesällä myös tehdä jotain aivan muuta.
Joukkoliikennelautakunta korotti taksoja, mutta päätti esityksestäni pidättäytyä korotuksista ensi vuonna.
Vihreän Langan blogissa kirjoitan Rantaväylän kehittämisestä, tunnelista ja joukkoliikenteestä
Kaupunginhallituksen suunnittelujaosto hyväksyi esitykseni Tampereen ratikkahankkeen suunnittelun ja tavoiteaikataulun aikaistamisesta.
Kohutut ja epäekologiset Näsinkallion eritasoliittymät poistettiin Rantaväylän tunnelin suunnittelmasta.
Demarit yrittävät kerätä poliittisia irtopisteitä koplaamalla tunnelin vastustuksen ja ratikan kannatuksen toisiinsa.
TKL:n henkilöstölehden kolumni käsittelee kaupunkiseudun rakennesuunnitelmaa ja joukkoliikenteen kehittämistä.
Mielipidevastineessa vastaan syytöksiin ja perustelen miksi vihreiden toiminta Tampereen valtuustossa suosii joukkoliikennettä.