Tampereen kaupunginvaltuusto teki historiallisen raitiotiepäätöksen. Tampere saa modernin raitiotien.
Tampereen kaupunginvaltuusto teki historiallisen raitiotiepäätöksen. Tampere saa modernin raitiotien.
Valtio haluaa tarkastella Tampereen raitiotiehankkeen erikseen. Asia ei suoraan uhkaa ratikkahanketta. Jotkut kunnallispoliitikot käyttävät tilannetta hyväkseen kaataakseen hankkeen. Vaihtoehdoista keskustelu on hyvä, mutta raitiotie ja muu joukkoliikenne eivät ole vastakkaisia keskenään.
On suomalaisten yhteinen etu, että nekin, joilla ei ole varaa tai muutoin mahdollisuutta omaan autoon, pääsevät käymään esimerkiksi töissä, työhaastatteluissa tai opiskelemassa. Järkevää olisikin, että koko yhteiskunta yhdessä tukee joukkoliikennettä verovaroin. Käytännössä tämä tarkoittaisi nyt ostoliikenteen kasvattamista, ei supistamista.
Hallittu kilpailu junaliikenteessä taas paljastaisi, saisiko jokin muu yhtiö kuin VR lisää liikennevälejä kannattaviksi tai liikennöityä enemmän ostoliikennettä nykyisellä rahalla.
VR toteuttaa historiansa suurimmat yt-neuvottelut. Säästöohjelma uhkaa satojen työpaikkojen lisäksi hankaloittaa suomalaisten liikkumista merkittävästi. Leikkaukset uhkaavat myös monien alueiden elinvoimaa. Rajut vähennykset ovat kyseenalaisia myös VR:n ja valtion yksinoikeussopimusten tavoitteiden kannalta.
Vihreän valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro Tampereen raitiotiehankkeestä päätettäessä 16.6.2014 olemme tekemässä yhtä lähivuosien merkittävimmistä kaupunkirakennetta koskevista päätöksistä. Vuosien suunnittelun jälkeen me olemme vihdoinkin päättämässä Tampereen modernista raitiotiestä. Vihreälle ryhmälle raitiotie on ollut kärkihankkeitamme useissa vaaleissa. Yli sata vuotta sitten ensimmäistä kertaa Tampereella käydyistä raitiotiekeskusteluista on edetty pitkä matka. Henkilökohtainenkin ratikkahistoriani ulottuu vain vuosikymmenen päähän, jolloin Tampereella käytiin […]
Aamulehden mielipidevastineessa esittelen vihreiden liikennepolitiikkaa ja puolustan Tampereen ratikkahanketta
Puheeni Tampereen kaupunginvaltuustossa 12.11.2011: aiheena Tampereen raitiotien jatkosuunnittelu
Tampereen ratikka on hyötysuhteeltaan nollavaihtoehtoa (nykytila) ja bussiliikenteen kehittämisvaihtoehtoa perustellumpi. Ratikka maksaa itsensä takaisin.
Joukkoliikennelautakunta korotti taksoja, mutta päätti esityksestäni pidättäytyä korotuksista ensi vuonna.